Blog Layout

Wie moet nu het onderhoud doen; zelf, de installateur of toch een derde?

M.v.L. le Clercq • 11 september 2021
Contractueel onderhoud? Maar door wie dan?

Om te bepalen wie het beste uw technische contractuele onderhoud kan uitvoeren – uzelf, uw installateur of een externe partij – is het noodzakelijk eerst het onderhoud te definiëren. Het contractuele onderhoud omvat alle (voornamelijk installatietechnische) onderhoudsactiviteiten met een minimale frequentie van één keer per jaar. We spreken hier van contractueel onderhoud, omdat dit onderhoud doorgaans wordt uitbesteed via een contract. De onderhoudspartij voert in het kader van het contract alle werkzaamheden uit, zoals inspecties en correcties, en wordt ook geconfronteerd met eventuele storingen.

Contractueel onderhoud BVO

Onderhoud na oplevering van een project 

Nu we een heldere definitie hebben, kunnen we bepalen wie het onderhoud zal uitvoeren. Het lijkt eenvoudig om al het onderhoud meteen aan uw installateur te delegeren. Echter, er heerst een misverstand dat onderhoud na oplevering niet nodig is, omdat de installateur een garantie biedt. U weet vast dat garagebedrijven hun garantieverplichtingen enkel nakomen als het voorgeschreven onderhoud is uitgevoerd. 


Houd er rekening mee: bij de oplevering van uw project spelen verschillende zaken een rol:

  • Bij de oplevering is er waarschijnlijk een lijst opgesteld van zichtbare gebreken en tekortkomingen. Uw leveranciers zijn verplicht deze binnen een afgesproken termijn te verhelpen. 
  • Uw leveranciers hebben garantieverplichtingen met betrekking tot de technische kwaliteit van de geleverde producten, de functionaliteit (het proces) en het resultaat (bijvoorbeeld het binnenklimaat). 
  • De leverancier met garantie zal eisen dat het geleverde vanaf het moment van oplevering wordt onderhouden. Dit houdt in dat het onderhoud onmiddellijk na oplevering moet plaatsvinden. U moet daarom weten waar het precies om gaat en dat het 'contractuele' onderhoud, zoals inspecties, correcties en storingen, juridisch goed is omschreven en dat het onderhoudscontract aan de markt is aangeboden. 


Deze drie aspecten kunt u eenvoudig regelen door uw leverancier na oplevering het onderhoud toe te vertrouwen. Alle toekomstige problemen worden dan door dezelfde partij afgehandeld. Bovendien heeft uw onderhoudsaannemer, als voormalige leverancier, alle benodigde gegevens bij de hand. Deze schijnbaar logische keuze heeft echter enkele belangrijke nadelen.


Tegenstrijdige belangen kunnen aanzienlijk toenemen wanneer uw hoofdaannemer na de oplevering als uw 'nieuwe' onderhoudsaannemer optreedt. Deze situatie leidt direct tot belangenconflicten tussen u en uw leverancier:


  1. Uw onderhoudsaannemer krijgt de kans om de lijst van zichtbare gebreken af te handelen, waarbij hij de tijd die hij hiervoor investeert, eigenlijk aan onderhoud zou moeten besteden.
  2. Het is voor uw onderhoudsaannemer niet in zijn belang om onzichtbare gebreken te identificeren, omdat hij als voormalige leverancier verantwoordelijk is voor deze gebreken vanuit zijn garantieverplichtingen.
  3. Wanneer hij desondanks gebreken ontdekt, bestaat het risico dat de bijbehorende kosten administratief worden verward met externe kosten, waarvoor hij volgens zijn contract met u niet aansprakelijk is. Deze laatste kosten kunnen dan alsnog aan u worden doorbelast.
  4. Daarnaast is het onderhoudscontract vaak niet via een concurrentiële aanbesteding tot stand gekomen, waardoor het mogelijk niet marktconform en dus te duur is.


Het in kaart brengen van dreigende problemen

Indien u tijdens de oplevering het contractuele onderhoud niet aan een externe partij uitbesteedt via een risicodragend contract (waarbij de leverancier het risico draagt), zullen verborgen gebreken gedurende de garantieperiode waarschijnlijk onvoldoende of helemaal niet aan het licht komen. Dit zou zonde zijn van de afgedwongen garantie. Bovendien loopt u het risico dat er nooit meer iets aan deze gebreken wordt gedaan, of dat slechts de symptomen worden aangepakt zonder de onderliggende oorzaken te adresseren. Hierdoor ontstaat de kans op een 'sick building'.


Tevens is het van groot belang om een gedegen inventarisatie uit te voeren. Uw leverancier weet precies wat er is geleverd, maar kan hij ook objectief alles namens u beschrijven? Een oppervlakkige inventarisatie is simpelweg niet effectief. Een goede inventarisatie moet zo uitgebreid zijn dat u (en uw onderhoudsaannemer) de risico’s adequate kunt inschatten. De ideale situatie ontstaat wanneer de inventarisatie door de leverancier bij de oplevering wordt aangeleverd, maar u hier ook de juiste eisen aan stelt. Het is raadzaam om deze verplichting als onderdeel van het bestek voor de renovatie of nieuwbouw op te nemen. Hierin legt u uw verwachtingen vast met betrekking tot de structuur en de diepte van de inventarisatie, evenals de gegevensdrager en het formaat van de gegevens. Het wordt pas echt interessant wanneer uw leverancier gaat inventariseren in uw huidige FMIS of Amis systeem. Dus, als u zich afvraagt 'wie gaat het onderhoud uitvoeren': dat zou niet uw leverancier moeten zijn, maar een externe partij. En mocht u denken dat u dit zelf beter kunt doen dan eender welke externe partij, dan is dat de oplossing.

BVO & Partners tips en trucs

Alternatief voor de NEN2767
door M.v.L. le Clercq 29 november 2023
De NEN2767 is dé norm voor het vaststellen van de staat van onderhoud (conditie) van een gebouw. Conform de norm NEN 2767 is conditiemeting het instrument voor het objectief en uniform meten van de fysieke kwaliteit van bouw- en installatiedelen van gebouwen en/of infrastructuur.
Brandveiligheid van levensbelang
door M.v.L. le Clercq 18 november 2023
Omdat de gevolgen van een brand zeer ingrijpend zijn, is een goede brandveiligheid een absolute must. Dit geldt in het bijzonder als u eigenaar bent van een gebouw en dat gebouw een verhoogd risico kent of waarvoor bij een brand de verwachte gevolgen bovenmatig ernstig zijn voor u of uw omgeving.
Onderhoudsvisie BVO & Partners
door M.v.L. le Clercq 14 augustus 2023
Achterstallig onderhoud en constante druk op kosten leiden tot slecht functionerende installaties, waardevermindering en meer klachten. Bent u ook voornamelijk brandjes aan het blussen en loopt u continu achter de feiten aan? Om deze impasse te doorbreken en dreigende rampen te voorkomen, moet u toch echt het onderhoud opnieuw organiseren.
Noodplan
door M.v.L. le Clercq 17 december 2022
Voor de veiligheid van uw medewerkers en uw bezoekers is het voor u natuurlijk van belang een goed doordacht noodplan te ontwikkelen dat tevens voldoet aan de laatste wettelijke eisen en richtlijnen.
Nieuwbouw BVO & Partners
door M.v.L. le Clercq 16 oktober 2022
Eindelijk, de oplevering van uw nieuwbouw- of renovatieproject door de aannemer is geweest. Maar al snel zult u er achterkomen dat niet alles zo mooi is als het aan de buitenkant lijkt. Sterker nog: het levert u straks een dubbele kater op: die van het afscheidsdiner en die van het feit dat u gaat beseffen dat u er nu alleen voor staat.
Dienstengids
door M.v.L. le Clercq 18 juli 2022
U legt uw personeel dagelijks in de watten en ondersteunt de corebusiness met de allerbeste facilitaire diensten. U heeft namelijk maar één doel: productiviteit verhogen zonder aan het welzijn van uw mensen te komen. Maar weten uw medewerkers wel wat u allemaal voor hun hebt geregeld?
Besparen op facilities
door M.v.L. le Clercq 11 juni 2021
U kunt benchmarken wat u wilt, maar de kans is groot dat u steeds de verkeerde kengetallen vergelijkt. Namelijk die van uw buurman, goede vrienden en conculega’s, die het waarschijnlijk helemaal niet beter voor elkaar hebben dan u.
Share by: