Blog Layout

Maak het uzelf makkelijk en maak een dienstengids

M.v.L. le Clercq • 18 juli 2022
Een dienstengids

U pampert uw personeel dagelijks en versterkt de kernactiviteiten met de beste facilitaire diensten. Uw enige doel is immers om de productiviteit te verhogen zonder in te boeten op het welzijn van uw medewerkers. Maar zijn uw medewerkers zich wel bewust van alles wat u voor hen heeft geregeld? Waarschijnlijk wel, maar soms gaat er iets mis. U heeft zich voorgenomen om de ondersteunende diensten zo efficiënt mogelijk te beheren. Deze diensten omvatten alles van gebouwbeheer en schoonmaakonderhoud tot het organiseren van catering en wagenparkbeheer.

Contractueel onderhoud BVO

Maak je diensten toegankelijk voor iedereen 

Om je medewerkers op een duidelijke en overzichtelijke manier te informeren, is het raadzaam om een toegankelijk overzicht van alle beschikbare facilitaire diensten te creëren. Facilitaire organisaties en adviesbureaus maken al jarenlang gebruik van een zogenaamde 'dienstengids', en dit blijkt effectief te zijn. Verbind aan alle afspraken met externe leveranciers een ‘Diensten Activiteiten Gids’ (DAG). In deze gids beschrijf je op een overzichtelijke manier de afgesproken producten en diensten, alsook de voorwaarden en afspraken die daarbij horen. Wijs vervolgens één of meerdere medewerkers aan om alle aanvragen en verzoeken kritisch te monitoren.


Standaardisatie als sleutelconcept 

De gids biedt een overzicht van het assortiment, zoals met uw leveranciers is afgesproken. Standaardisatie is een belangrijk uitgangspunt en biedt tal van voordelen op het gebied van uniform gebruik, ondersteuning, beheer, inkoop, opleidingen en bijvoorbeeld connectivity. Bestelaanvragen voor producten en diensten die niet in de gids zijn opgenomen en dus niet tot het standaard assortiment behoren, kunnen worden verzameld. Dit stelt u in staat deze aanvragen gemakkelijk te beoordelen. U kunt besluiten om de aanvraag af te wijzen, tijdelijk goed te keuren of de aanvraag op te nemen in de gids, zodat het product of de dienst voortaan wel tot het standaard aanbod behoort.


Evaluatie als basis voor vooruitgang 

Ten slotte is evaluatie een cruciale stap. Iedereen is bekend met het begrip, maar in de praktijk gebeurt dit vaak onvoldoende. Betrek uw personeel bij het evaluatieproces; dit kan prima schriftelijk plaatsvinden. Sta open voor interne feedback, blijf goed voor ogen houden waarom de gids is opgesteld en streef naar optimalisatie. U zult merken dat uw medewerkers dit zullen waarderen.

BVO & Partners tips en trucs

Alternatief voor de NEN2767
door M.v.L. le Clercq 29 november 2023
De NEN2767 is dé norm voor het vaststellen van de staat van onderhoud (conditie) van een gebouw. Conform de norm NEN 2767 is conditiemeting het instrument voor het objectief en uniform meten van de fysieke kwaliteit van bouw- en installatiedelen van gebouwen en/of infrastructuur.
Brandveiligheid van levensbelang
door M.v.L. le Clercq 18 november 2023
Omdat de gevolgen van een brand zeer ingrijpend zijn, is een goede brandveiligheid een absolute must. Dit geldt in het bijzonder als u eigenaar bent van een gebouw en dat gebouw een verhoogd risico kent of waarvoor bij een brand de verwachte gevolgen bovenmatig ernstig zijn voor u of uw omgeving.
Onderhoudsvisie BVO & Partners
door M.v.L. le Clercq 14 augustus 2023
Achterstallig onderhoud en constante druk op kosten leiden tot slecht functionerende installaties, waardevermindering en meer klachten. Bent u ook voornamelijk brandjes aan het blussen en loopt u continu achter de feiten aan? Om deze impasse te doorbreken en dreigende rampen te voorkomen, moet u toch echt het onderhoud opnieuw organiseren.
Noodplan
door M.v.L. le Clercq 17 december 2022
Voor de veiligheid van uw medewerkers en uw bezoekers is het voor u natuurlijk van belang een goed doordacht noodplan te ontwikkelen dat tevens voldoet aan de laatste wettelijke eisen en richtlijnen.
Nieuwbouw BVO & Partners
door M.v.L. le Clercq 16 oktober 2022
Eindelijk, de oplevering van uw nieuwbouw- of renovatieproject door de aannemer is geweest. Maar al snel zult u er achterkomen dat niet alles zo mooi is als het aan de buitenkant lijkt. Sterker nog: het levert u straks een dubbele kater op: die van het afscheidsdiner en die van het feit dat u gaat beseffen dat u er nu alleen voor staat.
Contractueel. onderhoud geregeld
door M.v.L. le Clercq 11 september 2021
Om een keuze te maken wie het beste uw technische contractuele onderhoud kan uitvoeren; uzelf, uw installateur of een derde partij, dienen we wel eerst dit onderhoud te definiëren. Het contractuele onderhoud omvat alle (hoofdzakelijk installatietechnische) onderhoudsactiviteiten met een frequentie van minimaal éénmaal per jaar.
Besparen op facilities
door M.v.L. le Clercq 11 juni 2021
U kunt benchmarken wat u wilt, maar de kans is groot dat u steeds de verkeerde kengetallen vergelijkt. Namelijk die van uw buurman, goede vrienden en conculega’s, die het waarschijnlijk helemaal niet beter voor elkaar hebben dan u.
Share by: